SAndelige / det første haffde oc sin Rettighed oc Gudstienste / oc vduortis Exodi 40. hellighed. Thi den fremmerste del vaar der opret aff Tabernackelet / der vdi vaare Liussestagene / oc Bordet / oc Skuebrødene / Oc dette kaldis det Hellige. Men bag det andet Forhenge vaar Tabernackelet / som kaldis / det Allerhelligste / Dette haffde det gyldene Røgelse kar / oc Testamentens Arck / som vaar alleuegne beslagen met guld / i huilcken der vaar den gyldene Spand som haffde det Himmelske Brød / oc Aarons kæp / som haffde blomstret / oc Testamentens taffler. Men der offuen offuer vaare Herlighedens Cherubim / som offuerskuggede Naadestolen / om huilcke nu inted er at sige besynderlige.
Leui. 16 fuldkommede Gudstiensten. Men i det andet / gick ekon den ypperste Prest / en gong om aaret / icke foruden Blod / at hand skulde offre for sin egen / oc for Folckens vanuittighed. Met huilcket den hellig Aand betegnede / At veyen til hellighed vaar icke end nu obenbare / saa lenge som det første Tabernackel stode / Huilcket der skulde paa den tid vere en LIgnelse / J huilcket Gaffuer oc Offer offredis / oc kunde icke gøre den fuldkommen effter Samuittigheden / som gør Gudstienste / alene met Mad oc Dricke / oc allehonde Daab oc vduortis Hellighed / Som ere paa lagde indtil forbedrelsens tid.
Der dette vaar nu saa bered / da ginge Presterne altid i det fremmerste Tabernackel / ocMen Christus er kommen / at hand skal vere den ypperste Prest offuer det tilkommende Gode / formedelst it større oc fuldkommeligere Tabernackel / huilcket icke er giort met haand / det er / som icke er saa bygd. Oc icke helder formedelst Bucke eller Kalffue blod / Men hand gick formedelst sit eget Blod / en gong ind i det Hellige / oc fant en euig Forløsning.
Thi der som Oxe oc Bucke blod / oc asken aff en Ko som vdstrøss / helliger de Wrene / til den legemlige renlighed / Huor meget mere skal Christi Blod / som offrede Sig selff Gud Nume. 19. wbesmittet / formedelst den hellig Aand / rense vor Samuittighed aff døde gerninger / til at tiene den leffuende Gud? Oc derfaare er hand ocsaa det Ny Testamentis Meglere / Paa det / at de som ere kallede / skulle faa den foriette euige Arffue / formedelst den Død / som skede til Forløsning / aff de offuertrædelser (som vaare vnder det første Testamente.)
Thi huor it Testamente er / der skal hans Død ske / som gør Testamentet / Thi at it Testamente Exodi 24. blod / met Vand oc Purpur vld oc Jsop / oc stenckte paa Bogen oc paa alt Folcket / oc sagde / Dette er Testamentens blod / som Gud haffuer budet eder. Oc hand stenckte lige saa met Blod paa Tabernackelet oc alt den Redskaff som hørde til Gudstienste. Oc det bliffuer paa det neste altsammen renset met Blod / effter Lowen / oc vden Blodz vdgydelse skeer ingen forladelse.
stadfestis formedelst Døden / Ellers haffuer det end nu icke mact / den stund hand end leffuer / som det giorde. Der faare bleff oc det første / icke skicket vden Blod / Thi / som Mose haffde vdtalet / om alle Budene / effter Lowen / til alt Folcket / da tog hand Kalffue oc BuckeSaa skulle nu de
Lignelser til de Himmelske ting / i saa maade rensis / Men de Himmelske selff / skulle haffue bedre Offer / end de andre vaare. Thi Christus gick icke ind i det Hellige / som er giort met hender (huilcket der er det retskaffnis rette Billede) Men i Himmelen selff / at nu obenbaris faar Guds ansict / for oss. Jcke helder at hand vil mange gonge offre sig / Lige som den ypperste Prest gaar huert aar i det Hellige / met fremmet Blod / Ellers skulde hand offte ledet pine fra Verdens begyndelse. Men nu i Verdens ende / er hand en gong obenbaret formedelst sit eget Offer / at borttage synden.Oc lige som det er skicket for alle Menniske / at de skulle en gong dø / oc der effter Dommen / Saa er Christus en gong offret / at borttage mangis synder / Men anden gong skal hand obenbaris vden synd / faar dem / som vente hannem / til
Salighed.Klik på et sidetal i tekstens venstremargin for at se en faksimile af siden.
Du kan slå ord fra teksten op i ordbogen ved at dobbelt-klikke på et ord. Aktivér "ordbog" i toppen af siden for at komme i gang.