AT det er gaat oc Gud behageligt at siunge Aandelige Loffsang/ er ingen Christen
wuitterligt. Effterdi at huer mand veed at sige aff mange herlige Propheters oc
Kongers/ Jtem Gudfryctige Mends oc Quinders exempel i det gamle Testamente/
huilcke met Sang oc Klang/ met Psalmer/ met Harper oc allehaande Strengeleg
pleiede at loffue oc prise Gud for sine velgierninger.
Dernest er det oc obenbare/ at saadan en brug/ besynderlig met Psalmer/ haffuer
værit fra begyndelsen vdi den menige Christenhed. Ja end ocsaa Sancte Pouel
haffuer saadant beskicket oc befalet/ 1. Corinth.
14. Oc til de Colosser i det 3. Capitel/ befaler
at siunge Aandelige Viser oc Psalmer faar Herren aff hiertit/ paa
det at Guds Ord oc den Christelige lærdom kunde der ved i mange atskillige
maader forhandlis oc øffuis.
Gud haffuer jo giort vort hierte/ sind oc mod lystigt oc glad/ ved sin elskelige
Søn som hand gaff for oss til en Genløselse fra Synden/ Døden oc Dieffuelen.
Derfor huem |c 6r saadant tror/ den kand icke andit end met
lyst oc glæde siunge oc tale her om/ at andre det oc saa høre oc anamme kunde.
Men den som icke vil siunge eller tale der om/ det er it tegn til/ at hand icke
tror det etc.
Derfor haffuer ieg met nogle Andre dictet oc tilsammen set nogle Aandelige
Viser/ at dem som dette bedre giøre kunde / her met en god begyndelse oc Orsag
giffuis maatte: At det hellige Euangelium (som nu aff Guds Naade er igen
opkommit) kunde end oc saaledis komme paa Foden igen/ brugis/ fordis/ fremmis oc
beuaris. At wi oc kunde berømme oss/ som Moses giør i sin Loffsang/ Exod: 15. At
Christus er vort Loffsang: oc at wi ey skulle vide nogit andit at siunge eller
tale om/ end Jesum Christum vor Frelsermand. Som Paulus taler/ 1. Corinth. 2.
Oc vilde ieg gierne/ at disse Sang kunde end oc settis oc siungis paa fire
stemmer/ paa det at Vngdommen (som dog skal vdi Musica oc andre rette
gode Konster opdragis) maatte haffue nogit til at fordriffue hine forgifftige
Boleuiser oc kiødelige sang met/ oc saaledis faa Orsag til at offuergiffue dem
oc skillie sig aff met dem. Oc i deris sted maatte lære nogit som Gudfryctigt er
til deris Saligheds forfremmelse. Saa at det gode kunde saa |c 6vmet lyst aff Vngdommen (som dog bør at haffue sin lyst) anammis/
oc i dem indplantis. Jtem/ paa det at huer maatte see/ at ieg er icke i den
mening/ at alle Konster skulle ved Euangelium forstørris forgaa oc ødeleggis/
som somme Suermere (huilcke dog ville siunis megit Aandelige) faaregiffue: Men
at ieg vilde gierne see / at alle Konster/ oc besynderlig Musica/ maatte
forfremmis/ oc tiene den som dem giffuit oc forskaffit haffuer.
Derfor vil ieg oc haffue alle fromme Christne ombedit/ at huer
vilde lade sig saadant vel befalde/ oc hielpe til at det maatte videre forbedris
oc forfremmis/ effter som Gud hannem sin Naade giffuer til at bekomme saadanne
flere Sang. Den gantske Verden er dog (diss værre) alt formegit lad forsømmelig
oc skødisløss/ til at opdrage oc lære
Vngdommen/ at mand tør ey selff først der til ocsaa Orsag giffue. Gud giffue oss
sin Naade/ AMEN.